2014. január 17., péntek

Hurricanes offense evolúció

Három és fél éve kezdődött, és azóta is tart a folyamat. Sőt, tulajdonképpen már a Wolves juniorban elkezdődött. Már akkor lehetett látni, hogy az akkori offense playbook nem lesz tartható a játékosok számára, sok változás történt abban az időben is, de a playbook zártsága miatt mindig kötve volt a kezünk.
Aztán a Hurricanes megalakulásakor eljött  az idő arra, hogy minden addigi dolgot kidobjunk és kidolgozzunk egy teljesen új és egy teljesen más koncepciót. Kezdjünk mindent az elejétől, az alapoktól felépítve. Egy olyan rendszert, ahol a playek a játékosok erősségére vannak szabva, ahol a playek flexibilisek, és ahol tulajdonképpen nincsen szabály és nincsen lehetetlen. Az első évben, köszönhetően az egy éves eltiltásnak, sok idő volt a gyakorlásra és a kísérletezésre. Mai szemmel az első év playbookja megmosolyogtató, olyan sok változáson ment át az egész rendszer a kezdeti idők óta a mai napig, még ilyen rövid idő alatt is (3 év).

Mivel nem lehetett tudni, hogy ez az egész sémaváltás hogyan fog menni, és mik lesznek azok amik egyáltalán nem fognak feküdni, ezért nagy volt a kockázat. Egyértelmű volt, hogy minden a játék közben, a meccsek alatt fog kiderülni, ami egy elég nagy rizikófaktor volt.
Számomra ezért is volt meglepő, hogy végül is egy vereség mellett tizenkét győzelmet sikerült szerezni. Emellett szintén örömteli volt, hogy egy olyan dolgot tudtunk létrehozni, amit itthon addig senki, és főleg, hogy sikerre is tudtuk vinni (pass heavy spread offense, read option).
Azonban látszottak a gyenge pontok, kiderült, hogy mi az amit ki kell dobni, és természetesen jöttek új elemek, jöttek új playek.

A következő évben - 2012-ben - az osztrák bajnokság alatt került bevezetésre a no huddle rendszer, de még elég kezdetleges formában. Ennek voltak hátrányai is, az előnyei mellett. Ősszel a HFL-re készülve nem is történt semmi érdemleges, inkább csak egyfajta finom hangolása a rendszernek. Azonban volt egy dolog ami nem kerülhette el a figyelmet. Észrevettük, hogy a HFL-ben meccsről-meccsre haladva egyre kevesebb pontot szereztünk. Ennek meg kellett vizsgálni az okait és ismét változásokat kellett hozni. Megint kikerültek playek, bekerültek új playek, megjelentek új elemek (2nd level read, combo plays). Áramvonalasítás, egyszerűsítés és egyben egyfajta komplexitás. Ez némileg egy ellentmondásos mondat, megmagyarázom: a komplexitást itt a defense-ek szemszögéből értem, tehát, hogy egy defense-nek mennyire okoz gondot, nehézséget a mi offense-ünk olvasása, a playekre való reagálása.
A CEI viszont nem úgy sikerült, ahogyan kellett volna. Egyértelműen kétarcúság jellemezte az offense-t. Az egyik meccsen sok pont, a másikon kevés, és ez így váltakozott meccsről-meccsre, hiányzott a konzisztencia, de még így is sikerült elérni meccsenkénti 31,5 pontos átlagot. Sőt, a CEI-ben az alapszakaszban mi szereztük a legtöbb pontot. Ebből látszott, hogy az alapok, a koncepció jó, de valami hiányzik.

Jött a nyári szünet, nyári edzőtábor, és újabb fejlesztések. A no huddle mellé bekerült az up tempo, hogy még gyorsabb legyen a játék, a shotgunt leváltotta a pistol, hogy nehezebb legyen a defense-eknek a pre-snap read. És persze megint kerültek kukába playek és jöttek újabbak.
A tavalyi évben a HFL kezdete előtt az volt a cél, hogy a meccsenkénti pontátlag 40 pont legyen.
Volt még egy újítás, ami menet közben történt, mégpedig az első meccs után: a gameplan alapján hívott playek megszüntetése. Az első meccs után úgy döntöttem, hogy nem lesz gameplan, tehát nem lesz előre felépített script, nem lesznek előre szituációkra kiválasztott playek, hanem folyamatos visszacsatolás alapján, az ellenfelek defense-ét playről playre, drive-ról drive-ra fejben elemezve gyakorlatilag ad hoc hívva a playeket. Értelemszerűen ez elég nagy kíhívás volt, de a számok és az eredmények visszaigazolták a döntés helyességét. Hogy ez miért történt meg? Egész egyszerűen azért, mert - és ezt az első meccs után be kellett látni, nem győzőm hangsúlyozni - hogy a gameplan túlságosan megköti az ember kezét, beszűkíti egy keretbe a lehetőségeket és emiatt kiszámíthatóvá válik a rendszer. Pont az a rendszer aminek a kiszámíthatatlansága lenne a lényege.

A HFL végére a meccsenkénti pontátlag 44,6 pont lett. Sikerült a kitűzött célt elérni és egyben felül is múlni. Azonban hiba lenne ha az ember megelégedve ülne a babérjain, és nem gondolkodna azon, hogy hogyan lehetne még jobbá, hatékonyabbá, és kiszámíthatatlanabbá tenni az offense-t.
A cél a jövőre nézve egyértelműen az, hogy megtartsuk a 40 pont feletti pontátlagot, és még több ráncot rakjunk az ellenfelek defense edzőinek a homlokára.
Tehát megint lesznek változások, finomhangolások és új elemek. Lesznek playek amik mennek a kukába és jönnek újak.

Az evolúció ezt kívánja meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése