2012. július 2., hétfő

A passzjátékról általánosságban


Ha az ember elkezd azon gondolkodni, hogy hogyan rakjon össze egy playbookot, vagy elkezdene kicsit mélyebbre ásni előbb-utóbb felvetődnek kérdések, amik szorosan kapcsolódnak az alapokhoz, azokhoz amikből építkezünk. Felvetődik a kérdés, hogy hogyan? Mi alapján? Merre induljunk el? 
Update: a cikk alá beraktam a playek rajzait pro-style offense (2 WR, 1 TE, 1 FB, 1 RB) esetén. 

Az egy dolog, hogy elkezdünk a különböző sémákban turkálni (Pro style, west coast, spread, airraid offense, stb), de ezeknek mik az alapjai, miből épülnek fel? Írtunk már az option playek-ről, egy mondatban kitértünk a futó playek csoportosítására (gap run, zone run, draw, option - majd ezekről is lesz cikk). Mivel a blogunk nem egy szerkesztett tankönyv, ezért össze-vissza írogatunk amihez éppen kedvünk van, így most a passz playeket fogjuk megvizsgálni és rendszerbe szedni, hogy meglegyenek az alapok.

Egy kicsit nehezebb a dolog mint amikor a futójátékokat akarjuk rendszerezni, csoportokra osztani.
Nem annyira egyértelmű, nehezebb kapaszkodót találni, de azért nem reménytelen a helyzet.

4 nagy csoporta lehet osztani a passzjátékokat:
1) Vertical
2) Horizontal
3) Man or object reads
4) Triangle

Nézzük meg sorban mindegyiket, egy-két kép segítségével.

1) Vertical: hosszában húzzuk szét a pályát. Ilyen például a 4 vertical vagy a smash concept. A 4 vertical esetében a mélységi zónákat támadjuk. A smash concept egy klasszikus cover 2 elleni játék.

4 Vertical
Smash concept

2) Horizontal: itt a pályát nevéből adódóan horizontálisan húzzuk szét. Jellemzőek az in és az out route-ok és ezek kombinációjából felépülő playek.

3) Man or object reads: itt nem horizontális és/vagy vertikális irányokra koncentrálunk, hanem egy adott WR-re, akinek az esetében már előre tudjuk, hogy ő a célpont, ő az első számú target és rá van felépítve az adott játék. Ilyen pl egy screen pass (pl.: bubble screen), az option routek, vagy akár ha több option route van egy playben.

4) Triangle: egy olyan play, ahol a horizontális és a vertikális route-okat és/vagy pass concepteket gyúrjuk egybe. Klasszikusan egy háromszöget lehet megrajzolni ezekből a route-okból ezért is hívják triangle-nek. Pl mesh concept.

Mesh concept

Itt is megkell említeni, mint az option playes cikkben (link fentebb), hogy ma már vannak olyan mixek, ahol egy futó playt és egy passz playt raknak egybe és az így létrejövő játékokat hívják packaged playeknek. Itt adott esetben nem csak egy screen passzt lehet kombinálni futó playel, hanem 3-5 lépéses passzt is. Tehát ez is egy olyan terület ami folyamatosan változik és alakul. Itt is folyamatosak az innovációk, mint a futójátékok esetében.

A fenti playek pro-style offense esetén
4 Vertical

Smash concept

Mesh concept




5 megjegyzés:

  1. Ezeket most direkt 4 WRre rajzoltad fel? Megállnak ezek a csoportok egy pro style 2WR, 1TE, 2 RB rendszer esetében is?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen direkt, mert így volt kényelmes :-)
      Abszolút megállnak

      Törlés
    2. Miért ne állnának meg? Bárkivel futtathatsz bármilyen route-ot. Más kérdés, hogy érdemes-e. :)

      Törlés
    3. Egyébként úgy tudom (bár ebben Zsolt az igazán illetékes), hogy pro offense-eknél a mesh concept nagyon elterjedt és védelemtől függően a smash concept route-jait is előszeretettel használják.

      Törlés
    4. Megcsináltam a rajzokat pro-style offense-re

      Törlés